Educational software "Quiz loucura" for mental health education

Section: Originals

How to quote

Lappann Botti NC, Corrêa Matias Pereira C, Rodrigues Mesquita I, Del Rei J, Araújo FA. Software educativo Quiz Loucura para o ensino de saúde mental. Rev. iberoam. Educ. investi. Enferm. 2013; 3(4):38-44.

Authors

1Nadja Cristiane Lappann Botti, 2Camila Corrêa Matias Pereira, 3Isabela Rodrigues Mesquita, 4João Del Rei, 5Francielli Aparecida Araújo

Position

1Doutora em Enfermagem Psiquiátrica. Professora Adjunta de Saúde Mental da Universidade Federal de São João Del Rei (UFSJ). Minas Gerais (Brasil).2Acadêmica de Enfermagem da Universidade Federal de São João Del Rei (UFSJ). Bolsista de Iniciação Científica. FAPEMIG. Minas Gerais (Brasil). 3Acadêmica de Enfermagem da Universidade Federal de São João Del Rei (UFSJ). Minas Gerais (Brasil).4UFSJ. Bolsista de Iniciação Científica. FAPEMI

Abstract

Purpose: Nowadays, technology-mediated education is an increasing trend. Our main aim was to describe the development and validation process for the educational software "Quizloucura". The program was developed with software engineering techniques and was intended to be used as a teaching tool in mental health education. The aims were defined in terms of competence requirements and general training in the mental health field, both for nursing students and for other health care courses.
Methods: The game was developed with Microsoft Visual Studio 2010 and programing languages ASP.NET MVC, and Silverlight. Quizloucura was validated according to the Reeves method.
Results: The development of the present educational software achieved its aim and an innovative technology was produced to support teaching and learning; the tool was shown to be a useful method for general education and particularly for mental health education.

Keywords:

nursing educational technology; validation of computer programs; mental health nursing

Versión en Español

Título:

Software educativo Quiz loucura para la educación de la salud mental

Artículo completo no disponible en este idioma / Full article is not available in this language

Bibliography

  1. Prieto LM, Trevisan MCB, Danesi MI, Falkembach GAM. Uso das Tecnologias Digitais em Atividades Didáticas nas Séries Iniciais. Revista Novas Tecnologias na Educação 2005; 3(1):1-11.
  2. Gomes AS, Wanderley EG. Elicitando requisitos em projetos de Software Educativo. Workshop Brasileiro de Informática Educativa; 2003; 14 a 20 de julho. Anais do XXIII Congresso da Sociedade Brasileira de Computação. Campinas: SBC; 2003. p.227-238.
  3. Bassani PS, Passerino LM, Pasqualotti PR, Ritzel MI. Em busca de uma proposta metodológica para o desenvolvimento de software educativo colaborativo. Revista Novas Tecnologias na Educação 2006; 4(1):1-10.
  4. Oliveira CC, Costa JW, Moreira M. Ambientes Informatizados de Aprendizagem: Produção e Avaliação de Software Educativo. Campinas: Editora Papirus; 2001.
  5. Reategui E. Interfaces para Softwares Educativos. Revista Novas Tecnologias na Educação 2007; 5(1):1-10.
  6. Tajra SF. Informática na Educação: novas ferramentas pedagógicas para o professor da atualidade. 3ª ed. São Paulo: Érica; 2001.
  7. Fonseca LMM, Góes FSN, Ferecini GM, Leite AM, Mello DF, Scochi CGS. Inovação tecnológica no ensino da semiotécnica e semiologia em enfermagem neonatal: do desenvolvimento à utilização de um software educacional. Texto & Contexto Enfermagem 2009; 18(3):549-558.
  8. Padalino Y, Peres HHC. E-Learning: estudo comparativo da apreensão do conhecimento entre enfermeiros. Rev Latinoam Enfermagem 2007; 15(3):397-403.
  9. Oliveira SRC. Desenvolvimento e validação de um software educacional sobre administração de imunobiológicos injetáveis para o ensino da enfermagem. [Dissertação]. Rio de Janeiro: Universidade Federal do Rio de Janeiro; 2006.
  10. Botti NCL, Carneiro ALM, Almeida CS, Pereira CBS. Construção de um software educativo sobre transtornos da personalidade. Rev Bras Enferm 2011; 64(6):1161-6.
  11. Santos N. Design de interfaces de software educacional. Rio de Janeiro: Ieditora Livros Eletrônicos; 2004.  
  12. Rhodes G. Desenvolvimento de Games com Macromedia Fhash Professional 8. São Paulo: Cengage Learning; 2008.
  13. Lucena MWFP. O uso das tecnologias da informática para o desenvolvimento da educação. Rio de Janeiro: Universidade Federal do Rio de Janeiro; 1994.